Clientenraad

Stichting STAN heeft een Cliëntenraad zoals voorgeschreven door de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (WMCZ 2018). In zorg waar de cliënt centraal staat is de medezeggenschap van cliënten van onmisbare waarde: ook voor Divers Zorg is dit een vanzelfsprekendheid. Het doel van de Cliëntenraad is dan ook de belangenbehartiging van alle cliënten ; op deze manier hebben cliënten directe invloed op de zorg die zij krijgen.

Wat doet de Cliëntenraad?
De Cliëntenraad borgt of verbetert de belangen van de cliënt door gevraagd en ongevraagd de raad van bestuur van het ziekenhuis te adviseren over het te voeren beleid. Op bepaalde onderdelen van het beleid heeft de Cliëntenraad instemmingsrecht. De Cliëntenraad volgt de ontwikkelingen binnen het Divers Zorg en de gezondheidszorg nauwlettend en kijkt kritisch naar de gevolgen daarvan voor de cliënten. Hierbij worden in alle gevallen de volgende 3 vragen gesteld:

1. Wat is het clientenbelang?
2. Wat zijn de gevolgen voor de clienten?
3. Hoe wordt de client betrokken?

Voorbeelden van zaken waarbij de cliëntenraad betrokken is, zijn:

  • Adviesrecht bij vaststelling van de begroting en de jaarrekening.
  • Algemeen beleid zoals beschreven in het jaarplan.
  • Samenwerking van Divers Zorg met andere zorginstellingen in de regio.
  • Toekomstbestendigheid van zorg door digitalisering en bouw/verbouw.

De Cliëntenraad is bereikbaar:

per post:

Cliëntenraad Stichting STAN
Nieuwe Dukenburgseweg 9
6534 AD Nijmegen

per e-mail:

clientenraad@stichting-stan.nl

De Cliëntenraad is er niet voor het behandelen of oplossen van individuele klachten of problemen. Daarvoor kunt u terecht bij een medewerker van de afdeling Cliëntenbelangen.

Scroll naar boven